Anni har savnet at få rådgivning fra sin bank, og har ofte oplevet, at hvis hun spørger efter rådgivning i banken, får hun udelukkende svar, som hun selv kunne have læst sig til på nettet. Derfor valgte Anni at tage en fuld pensionsrådgivning igennem Penly. Anni havde aldrig før købt økonomisk rådgivning, og havde da også sine betænkeligheder, for det kræver at man deler de mest personlige oplysninger om ens økonomi.
God forberedelse var nøglen
Sammen med uvildig rådgiver, Jørgen Leschly Thorsted fra MestTilDinPension, fik Anni gennemgået sin økonomi og lagt en plan for sin pension. Efter at have fået uvildig rådgivning af Jørgen sidder Anni tilbage med en rigtig god fornemmelse. Hun oplevede Jørgen som meget vidende og tillidsvækkende. Han havde han sat sig godt ind i Annis tal før rådgivningen, og havde en klar holdning til, hvad der var klogt at gøre i Annis tilfælde. "Nu er planen lagt ud fra hvordan tingene ser ud i dag, men verden ændrer sig, og hvem ved, hvordan verden ser ud når jeg er 87 år? Derfor vil jeg formentlig benytte mig af rådgivning løbende." fortæller Anni.
Et årligt servicetjek af økonomien
Det er lige præcis det vi gerne vil opfordre til hos Penly. Det er det mest naturlige i verden at gå til tandlægen eller sikre det årlige servicetjek på bilen, for vi ved godt, at det kan blive dyrt i sidste ende, ikke at få tjekket tænderne eller bilen af en specialist.
Derimod tænker vi på vores økonomi som noget vi selv skal klare. Men hos Penly ser vi ofte, at folk snyder sig selv for en penge, især når vi taler pension. Her oplever vi, at nogle mennesker har sparet præcis så meget op, at de mister pensionstillægget på ca. 89.000 kr. årligt. Over en periode på 10 år, er det ikke småpenge de går glip af. Faktisk svarer det til et mindre sommerhus på Nordvestsjælland eller en stor ny Mercedes i E-klassen.
Når banken bliver sælger
I Danmark har vi ikke tradition for at købe økonomisk rådgivning, hvilket muligvis hænger sammen med, at vi tidligere har haft et meget tæt og tillidsfuldt forhold til vores bankrådgiver. I dag er de fleste dog opmærksomme på, at bankerne også er virksomheder, der bliver målt på, hvor mange af deres egne produkter de kan sælge til deres kunder.
Et årligt servicetjek – ja tak
For Anni er der da heller ingen tvivl om, at et årligt check med en uvildig rådgiver er essentielt for at være sikker på at hendes økonomi er i topform. Med Penly som platform er det let at uploade de nødvendige papirer og dele dem med rådgiveren, som hurtigt kan danne sig det økonomiske overblik, fordi han sidder med historikken. Slutteligt fortæller Anni: "Vi fandt en smule ekstra penge, men for mig var det bare rart at blive bekræftet i at tingene står rigtigt. Og så var det godt at vide, at Jørgen ikke tjener noget på at rådgive mig i en bestemt retning".